کاهش فقر با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها-راهبرد معاصر
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

کاهش فقر با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به افزایش قدرت خرید سه دهک پایین درآمدی پس از اجرای طرح «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها»، گفت: شرایط معیشتی سه دهک پایین دردرآمدی درآمدی بعد از واریز یارانه‌های نقدی نسبت به قبل بهتر شده، رقم یارانه‌های واریز شده برای سه دهک پایین درآمدی به اندازه‌ای معنادار است که می‌تواند به بهبود وضعیت سه دهک پایین جامعه منتهی شود.
وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 28
کد خبر: ۱۳۵۳۸۶

بهبود معیشت سه‌دهک پایین درآمدی با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کاهش فقر و از بین رفتن فقر مطلق وعده رئیس جمهور به مردم ایران است، وعده‌ای که براساس آمارهای اقتصادی می‌توان به عملیاتی شدن آن امیدوار بود. کاهش 7.5درصدی فقر با اصلاحات یارانه‌ای و توزیع عادلانه ثروت و درآمد بین آحاد مختلف جامعه پیش شرط تحقق از بین رفتن فقر مطلق است. اصلاحات یارانه‌ای که منابع کشور را به صورت عادلانه میان پرمصرف‌ها وکم مصرف‌ها و کسانی که در دورترین مناطق ایران ساکن هستند، توزیع می‌کند، نشانه‌ای از نزدیک شدن به برچیدن فقر مطلق در ایران است. «راهبرد معاصر» در گفت‌و‌گو با وحید شقاقی شهری، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی به این مهم پرداخته‌است؛

 

وحید شقاقی شهری استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» درخصوص تاثیر اعطای یارانه نقدی بر افزایش رفاه خانوارهای کمتربرخودار جامعه و کاهش ضریب جینی در سال جاری در این بخش از گروه درآمدی در اقتصاد کشور، گفت: دولت بعد از حذف ارز ترجیحی برای دو ماه آینده سیاست اعطای یارانه نقدی را در نظر گرفته و در حال حاضر بر این موضوع تاکید دارد که بعد از گذشت دو ماه یارانه‌ها به صورت کالابرگ به اقشار نیازمند جامعه داده می‌شود، اما در حال حاضر مشخص نیست که آیا یارانه‌های نقدی تا پایان سال جاری داده می‌شود یا از ماه آینده شاهد اعطای کالا برگ خواهیم بود. آنچه مشخص است بهره‌مندی اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های پایین درآمدی از واریز یارانه است.

 

آنچه در موضوع اعطای یارانه بخصوص در دهک‌های پایین درآمدی و در سه یا چهار دهک اول حائز اهمیت است این است که این گروه از مردم تاثیرات مثبتی از واریز یارانه می‌گیرند

وی دراین باره خاطر نشان کرد: آنچه در موضوع اعطای یارانه بخصوص در دهک‌های پایین درآمدی و در سه یا چهار دهک اول حائز اهمیت است این است که این گروه از مردم تاثیرات مثبتی از واریز یارانه می‌گیرند، به طوی که می‌توان پیش‌بینی کرد با دسترسی‌های حداقلی ایجاد شده بخشی از مردم که در فقر مطلق به سر می‌بردند، اینک از قدرت خرید بهتری برخوردار شده‌اند، لذا اعطای یارانه دهک‌های سوم تا چهارم را از فقر مطلق نجات داده یا اینکه منجر به کاهش فقر مطلق شده است.

 

وی در خصوص طبقه متوسط جامعه گفت: این موضوع را نمی‌توان به دهک‎های میانی تعمیم داد چرا که در حال حاضر نمی‌توان مشخص کرد که حذف ارز ترجیحی و واریز یارانه نقدی شرایط دهک‌های میانی را با ثبات می‌کند یا به نسبت به گذشته بدتر خواهد کرد، بنابراین درباره این موضوع چون هنوز نتایج کارشناسی به درستی مشخص نشده نمی‌توان به نتیجه روشنی رسید.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی دراین باره خاطر نشان کرد: دو فرضیه برای دهک‌های میانی می‌توان عنوان کرد؛ نخست با واریز یارانه نقدی و استفاده از روش کالا برگ برای توزیع یارانه‌ها وضعیت معیشتی آنها ثابت خواهند ماند و دچار تغییر خاصی نمی‌شود و دیگر آن‌که ممکن است وضعیت معیشتی آنها نسبت به قبل به دلیل افزایش نرخ تورم دچار چالش‌هایی شود. البته دولت برای این چالش‌ها قطعا برنامه‌ریزی دقیقی صورت داده است.

 

وحید شقاقی شهری استاد اقتصاد درباره وضعیت دهک‌های کمتربرخودار، گفت: اما در این موضوع شکی وجود ندارد که شرایط معیشتی سه دهک پایین دردرآمدی درآمدی بعد از واریز یارانه‌های نقدی نسبت به قبل بهتر شده است. رقم یارانه‌های واریز شده برای سه دهک پایین درآمدی به اندازه‌ای معنادار است که می‌تواند به بهبود وضعیت سه دهک پایین جامعه منتهی شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که کدام روش یعنی واریز وجه نقدی یا استفاده از کالا برگ برای دهک‌های پایین جامعه مطلوب است؟ گفت: یارانه نقدی بهتر است، چرا که نتایج مطالعات هم همین موضوع را  نشان می‌دهد که اثر بخشی یارانه‌های نقدی بیشتر از کالابرگ است، بنابراین اگر 400 هزار تومان همچنان به دهک‌های پایین درآمدی داده شود تا حد زیادی می‌تواند به کاهش فقر مطلق، رضایتمندی و بهبود وضعیت رفاهی سه دهک پایین درآمدی امیدوار شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار